Asennusta&Masennusta

Asennusta&Masennusta

maanantai 24. marraskuuta 2014

Oppimistehtävä puristuspainemittauksesta

Oppimistehtävän tarkoituksena oli kertoa auton puristuspainemittauksesta. Tein mittauksen kotona omaan autooni, joka on Volkswagen Golf mk2 1.3.

Mittauksessa käytin bilteman valmistamaa puristuspainemittaria, joka oli yllättävän hyvä käyttää, eikä ollut myöskään niin "old school" kuin koulussa.

Ennenkuin mittauksen pääsee suorittamaan, joutuu purkamaan kaiken tarvittavan pois edestä. Tässä tapauksessa ei tarvinnut irroittaa muuta kuin ilmansuodattimen kotelo.
 

Kun kotelo oli irti, pääsikin jo mukavasti käsiksi tulpanjohtoihin. 
 
Tulpanjohtojen alta paljastui tulpat.
 

 Tulppien irroitus olisi hyvä suorittaa siten, että aluksi vääntää tulppaa auki n.0,5-1 kierrosta, jonka jälkeen vääntää tulpan takaisin kiinni. Sitten paineilmalla putsaa tulpan ympäriltä kaiken irtoroskan. Näin roskat eivät päädy missään vaiheessa palotilaan.
  

Puristuspainemittauksessa joutuu pyörittelemään konetta startilla, niin olisi hyvä ettei koneeseen pääse bensaa, eikä virranjakaja antaisi kipinää. Niimpä otin virranjakajalta piuhan irti, eikä kipinää tullut. Bensasaantia en rajoittanut, koska minua ei niin haitannut vaikka koneeseen bensaa pääsisikin. Olisin voinut esim. tukkia bensalinjan, jotta bensaa ei olisi päässyt kaasarille. 

Autoissa joissa on katalysaattori, on oltava tarkka että bensaa ei pääse pakoputkeen, koska raaka bensa hajoittaa katin hyvinkin nopeasti.
 

Sitten oli aika laittaa mittari kiinni tulpanreikään. Mittariin sopivan "pää" löytyy helposti kun vertaa päätä autosta irroitettuun tulppaan. Käytin mittarissa metallista päätä, jonka saa kierrettyä tulpanreikään. Itse mittaus suoritetaan siten, että mittari laitetaan tiiviisti tulpanreikään, sitten startataan ja kaasuläppien pitää olla auki. Sitten pyöritetään väh. 4 kertaa kone ympäri, jotta mittari saa oikeanlaisen tuloksen.
 

Sitten mittaustuloksia:
 
 

 

 

Katsoin autodatasta arvot, joiden välissä puristuspaineiden pitäisi olla. 

Puristuspaineet (8,0-10,0):
1.pytty: 8,2
2.pytty: 5,7?
3.pytty: 8,1
4.pytty: 8,3

Näistä mittaustuloksista pystytään päättelemään, että 1,3 ja 4 sylinterin puristuspaineet ovat rajojen sisässä, mutta 2 sylinterin kohdalla paineita on huomattavasti liian vähän. Se on outoa, koska kone toimii kuitenkin todella hyvin. Syynä heikkoihin paineisiin voisi olla esimerkiksi huonot männänrenkaat.

Sitten kun mittaus on suoritettu, laitetaan kaikki vaan takaisin läjään, ellei autolle aleta tekemään mitään toimenpiteitä. Työssä tulee olla varovainen, ettei saa esimerkiksi sähköiskua tulpanjohdoista, eikä tunge käsiä minkään hihnan väliin konetta pyörittäessä.
                                                

Tässä vielä kuva Golffista:)
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti