Asennusta&Masennusta

Asennusta&Masennusta

tiistai 25. marraskuuta 2014

Oppimistehtävä öljynpainemittauksesta

 Suoritimme öljynpainemittauksen koulun Celica "testeriin". Mittaus alkaa sillä, että ensin etsitään öljynpaineanturi moottorista. Tässä koneessa se sijaitsi öljynsuodattimen vieressä. Sitten irroitimme öljynpaineanturin ja etsimme sopivan pään öljynpainemittariin anturin avulla.


Kun sopiva pää oli löytynyt, ruuvattiin se kiinni moottorilohkoon, öljynpaineanturin paikalle. Kun pää oli kiinni lohkossa, laitettiin mittari siihen kiinni.

Kun mittari oli paikallaan, voitiin auto käynnistää. Tarkastimme myös ettei vuoda öljyä mittarin kohdalta. Öljynpaine on korkeampi, kun moottori on kylmä, koska silloin öljy on jäykempää. Öljynpaineen kuuluu nousta kierrosten mukaan, mutta öljynpaine ei saa olla liian pieni tai liian suuri. Aluksi kun Celican kone oli kylmä, öljynpaine oli tyhjäkäynnillä 5 baria. Sitten kun moottori alkoi lämmetä tippui paineet pikkuhiljaa.


Kävimme katsomassa Autodatasta ohjearvot joissa ölynpaineen pitäisi olla. Ohjearvot olivat 2,5-4,9 baria@3000/rpm. Mittari näytti 3000:ssa 4,5 bar, elikkä paineet olivat kohdallaan.


 Ja näin mittaus oli tehty. Tehtävä oli helppo, eikä siinä ollut mitään ongelmia.

Mittauksessa mukana Roope M, Teemu K, Joonas H.

 



































Ei kommentteja:

Lähetä kommentti