Asennusta&Masennusta

Asennusta&Masennusta

maanantai 3. marraskuuta 2014

Oppimistehtävä kytkimen purkamisesta ja kasaamisesta

 Työn tarkoituksena oli purkaa autosta kytkin, tarkistaa sen kunto ja vaihtaa tarvittaessa kuluneita osia.

Projektiautonani toimi Volkswagen Passat 1.8T vm. 00-04. Autoon piti vaihtaa kasvaneen tehoreservin myötä kevennetty vauhtipyörä, järeämpi paineasetelma sekä kytkinlevy ja tietenkin painelaakeri. 

Projekti alkoi irroittamalla pohjapanssari autosta. Kun se oli irti, pääsi heti näkemään mitä pitäisi irroittaa ennenkuin laatikon saa pois paikaltaan.




Sitten rupesin irroittelemaan vaihdelaatikon pultteja, vetoakseleita starttia yms. mitä pitää irroittaa ennenkuin pääsee repimään laatikkoa pois.

Startin pulttien irroitusta.

Kuvassa olevat piuhat piti irroittaa. Huomaa myös öljyn täyttöproppu. Autossahan on nesteellä toimiva kytkin, joten kytkinnesteletku piti irroittaa, josta kuvaa ei oikein saanut koska se oli vaihteiston päällä.

Vetoakselin "tumpit" pystyivät jäämään laatikkoon, koska itse akselit olivat pulteilla tumpeissa kiinni. Vaihteistoöljyjä ei valutettu tarkoituksella pois, koska ne olivat vaihdettu äskettäin ja asiakas halusi näin. Pakoputki piti irroittaa pois edestä, sekä lämpösuojat vaihdelaatikon korvakeitten päältä.
Tällaisella yhdistelmällä irroitin vetoakselit.

Sitten alettiin olla siinä vaiheessa että laitettiin vaihteistonosturi/tunkki laatikon alle. Sen jälkeen sai otettua korvakkeet irti ja laatikko olikin jo lähes irti, mutta ennen irroitusta piti kuvassa näkyvä vaihteensiirtovivusto irroittaa. 


Ja kappas, niin vaihdelaatikko oli irti ja maassa! 

Kytkinkopan alta paljastui kytknpaketti. Seuraavaksi pääsi irroittamaan paineasetelmaa irti vauhtipyörästä. Asetelman pultit irroitin pulttipyssyllä.

Kun paineasetelman sai irti, alta paljastui kaksoismassavauhtipyörä. Vauhtipyörästä huomasi, että kytkin on luistanut, koska se oli alkanut jo hieman sinertää. Luistamisen takia kytkintä alettiinkin vaihtamaan. Vauhtipyörän tarkoitus on tasoittaa moottorin käymistä ja tärinää. Kaksoismassavauhtipyörä tasoittaa moottorin tärinää paljon tehokkaammin vielä kuin normaali vauhtipyörä. Se myöskin tasoittaa liikkeellelähtemistä ja vaihteen vaihtoa.

Vanhan kaksoismassavauhtipyörän tilalle laitettiin normaali yksimassainen, jota oli kevennetty. Vanhasta vauhtipyörästä joutui irroittamaan startin hammaskehän, koska uudessa ei tullut mukana. Hammaskehä lähti irti kun sitä lämmitti kaasupillillä ja käytti tuurnaa ja vasaraa apuna. Sitten vain kevyesti paukuttamalla uuteen vauhtipyörään se paikalleen. Vauhtipyörän pultit vaihdettiin uusiin, ja ne sisälsivät kierrelukitteen omasta takaa. Pultit kiristettiin momenttiin, joka löytyi autodatasta.

Sitten laitettiin uusi kytkinlevy ja paineasetelma paikalleen (sachs). Kytkinlevy keskittyi helposti paikalleen ja sitten vain kiristettiin asetelma. Kytkinlevy oli jousitettua mallia. Vaihdoin myös uuden painelaakerin vaihdelaatikkoon.

Vaihteistoa takaisin laittaessa on tärkeää, että kytkinlevy on keskitetty ja kytkinakseli menee kunnolla kytkinlevyn booreille. Sitten vain kaikki kasaan päinvastaisessa järjestyksessä mitä purettiin.


Sitten hieman (neste)kytkimen toimintaa:

Kun kytkinpoljinta painaa, neste siirtyy kytkimen pääsylinteristä työsylinteriin. Kytkimen työsylinterin mäntä työntää irroitushaarukkaa joka liikuttaa painelaakeria, joka taas painaa paineasetelman tähtilevyä. Näin kytkinlevy vapautuu, eikä se puristu vauhtipyörää tai paineasetelmaa vasten.

Vaijerikytkin toimii samalla periaatteella, mutta voima siirtyy polkimelta irroitushaarukalle vaijerin välityksellä.


Työ oli sopivan haastava, koska suoritin työn kokonaan itse ja koska vaihdelaatikon joutui irroittamaan autosta, ja purkamaan kaiken tarvittavan pois edestä. Vaihtotyö onnistui ongelmitta, tosin välillä oli ahtaita paikkoja ja joittenkin pulttien irroitus oli hankalaa. Kytkimen ilmauksessa meinasi olla ongelmaa, mutta useamman ilmauksen jälkeen se rupesi toimimaan. Kytkin ei enää luistanut, joten tavoitteeseen päästiin.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti