Asennusta&Masennusta

Asennusta&Masennusta

tiistai 25. marraskuuta 2014

Oppimistehtävä ohivuotomittauksesta

Suoritimme ohivuotomittauksen koulun Celica "testeriin". 

Mittaus aloitetaan purkamalla moottorista tulpanjohdot ja tulpat.

Kun ne olivat pois edestä, päästään ensimmäisen pytyn mäntä laittamaan YKK kohtaan eli YläKuoloKohtaan. Ykk:n löytää helposti kun käyttää siihen tarkoitettua "pilliä". Pillin toinen pää asetetaan tulpanreikään tiiviisti ja sitten aletaan pyörittämään konetta esim. räikällä. Kun moottorissa on menossa puristustahti, pillissä oleva pallo nousee ja pallo tippuu kun mäntä on yläkuolokohdassa ja silloin lopetetaan koneen pyörittäminen.




Kun ensimmäinen pytty oli kohdillaan, alettiin virittelemään itse mittaria paikalleen. Mittari kalibroitiin ihan ensimmäiseksi, jotta saadaan mahdollisimman tarkka mittaus suoritettua. Sitten valittiin mittariin sopiva pää, jonka saa tulpanreikään. Sen sai helposti valittua kun vertasi sytytystulppiin.


Kun mittari oli kiinni tulpanreiässä, voitiin siihen kytkeä paineilmaa, jolloin mittari ilmoittaa ohivuodon määrän %. Jos moottorissa on mahdollisia ohivuotoja, niistä saattaa kuulua suhinaa, joka voi kuulua esim. pakoputkesta, imuputkesta tai huohotinletkusta. Celican moottorissa ei suhinoita kuulunut, koska ohivuotojakaan ei juuri ollut. Kaikissa pytyissä ohivuodot olivat 1% luokkaa. 





Mittauksista voitiin päätellä, että moottori on todella hyvässä kunnossa, eikä sillä ole paljoa ajettu. Yleisesti sallitut maksimi ohivuodot ovat 15-20% luokkaa. Yli 20% ohivuodoista voidaan olla jo huolissaan. Ohivuotomittaus kertoo hyvin moottorin kunnosta, ja sillä pystytään diagnosoimaan mahdollisia vikoja, esim. männänrenkaat, venttiilit, kannentiiviste.

Mittaus oli helppo tehdä, vaikka se kertoo todella paljon moottorista, eikä mittauksessa ollut ongelmia. Tulee varmasti tehtyä uudelleenkin!














 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti