Asennusta&Masennusta

Asennusta&Masennusta

torstai 27. marraskuuta 2014

Oppimistehtävä päästömittauksesta

Tehtävän tarkoituksena oli tehdä pakokaasumittaus ja kertoa mittauksen etenemisestä. Mittaus tehtiin koulun Celica "testeriin".
 

Mittaus aloitettiin laittamalla testeri lämpiämään. Sen lämpiämisessä kestää muutama minuutti.

  
Kun testeri oli lämmin, valittiin siitä nelikaasu asetus. Sen jälkeen testeri kysyy, mitä halutaan mitata(OBD, katalysaattorimallia vai ei katalysaattorimallia). Testeri neuvoo hyvin mitä pitää aina seuraavaksi tehdä.

 

Valitsimme testeristä katalysaattorimalli:n.

 

Kun kaikki tiedot oli laitettu koneeseen, kiinnitimme testeriin kuuluvan laitteen kiinni, joka kertoo auton kierrosluvun. Laitteeseen laitettiin kiinni tärinäanturi, jonka avulla laite kertoo kierrosluvun. Moottorin pitää tieteenkin olla käynnissä.

 

Tämän jälkeen testeri käski laittaa anturin (joka "haistelee" pakokaasuja) pakoputkeen.

 

Sitten se käski asentaa käyntinopeusanturin paikalleen, mutta sehän oli jo aikaisemmin laitettu paikalleen. Testeri ei jostain syystä tunnistanut kierrosnopeutta, joten katsoimme kierrosluvun aikaisemmin mainitusta laitteesta ja jatkoimme mittausta.

 

Sen jälkeen se kysyy moottorin lämpötilaa.

 

Sitten päästiin itse mittausvaiheeseen. Aluksi mitataan korotetulla joutokäynnillä (2000-3000 rpm). Mittaus kestää n. 30 sekuntia, jos sitä ei katkaista ennen sitä.

 

 Sitten mitattiin joutokäynnillä. Tämäkin mittaus kestää n. 30s.

 

Ja näin mittaus oli suoritettu. Testeri näytti hyväksyttyä tulosta. Tämän jälkeen voidaan laitteisto purkaa ja auto sammuttaa.

 

Tässä näkyy osa tuloksista testeristä.

 

 Testeri tulostaa mittauksesta lapun, josta näkee kaikki mittaustulokset. Lapusta voitiin päätellä, että testiä ei olisi pitänyt hyväksyä, mutta testeri jostain syystä hyväksyi tämän. Mittauksessa tehtiin heti alusta alkaen virhe, koska moottoria ei lämmitetty juuri ollenkaan. Niimpä teimme mittauksen uudelleen, mutta lämmitimme moottoria kunnolla.

 

Tässä on mittaustulos kylmällä moottorilla (oik.) ja lämpimällä moottorilla (vas.). Moottorin lämpötila ei pidä paikkaansa lapuissa.  Päästömittauslappuun pitää muistaa kirjoittaa aina mittaajan allekirjoitus.

 

Kylmä moottori:                          Raja-arvot:                             Lämmin moottori:

      -Nopea joutokäynti                   CO: 0.3                                        - Nopea joutokäynti
            CO: 0.08                              HC: 100 ppm                                       CO: 0.02
      Lambda: 1.047                   Lambda: 0.97-1.03                              Lambda: 1.001
           CO2: 14.1                                                                                        CO2: 14.8
              O2: 1.05                                                                                          O2: 0.04
              HC: 0057                                                                                        HC: 0006
       
       -Joutokäynti                              CO: 0.5                                         - Joutokäynti
               CO: 0.05                           HC: 100 ppm                                     CO: 0.01
             CO2: 14.7                                                                                    CO2: 0.01
                O2: 0.20                                                                                      O2: 0.10
                HC: 0062                                                                                    HC: 0011

 CO: Hiilimonoksidi
HC: Hiilivety
CO2: Hiilidioksidi
O2: Happi


Lämpimällä koneella mittaus olisi mennyt läpi. Moottorin lämpötila vaikuttaa paljon mittaustuloksiin. Päästöt kertovat myös moottorin kunnosta, polttoainejärjestelmästä, pakokaasunpuhdistusjärjestelmästä yms. 

Mittauksessa on otettava huomioon, että päästöjä otettaessa pitää käyttää pakokaasuimuria jos ollaan sisätiloissa ja olla varovainen ettei esim. polta omia käsiään. Mittaus on helppo, kun tietää mitä tekee ja käyttää oikeanlaisia välineitä.













Ei kommentteja:

Lähetä kommentti