Asennusta&Masennusta

Asennusta&Masennusta

keskiviikko 5. marraskuuta 2014

Oppimistehtävä katsastustarkistuksesta

Oppimistehtävän tarkoituksena oli opetella tekemään katsastustarkistus AKE:n laatimien sääntöjen mukaan. Harjoitusautona toimi Ford Focus vm. 2000. Aluksi tulostettiin AKE:n viralliset katsastuksen arvosteluperusteet.


Tarkastus aloitettiin ajoneuvon tunnistamisesta. Autosta löytyvän valmistenumeron, rekisterikilven ja tyyppikilven täytyy täsmätä auton asiapapereihin. Myöskin auton rekisterimerkintöjen tulee olla oikeat.


Seuraavaksi autosta tarkistettiin valojen toiminta. Valojen suuntaus tarkastettiin valojen suuntaus laitteella. Autossa toimi kaikki valot oikein, eikä polttimoita ollut rikki.


Samalla kun valoja tarkastettiin, vilkaistiin konehuoneen puolelle. Akku oli hyvässä kunnossa ja kiinnitetty riittävän hyvin. Moottoritilassa oli hyvännäköistä, eikä näkynyt mitään suurempia vuotoja tai mainittavia asioita. 


Sisusta näytti hyvältä. Turvavyöt olivat kunnossa, ja kaikki valot yms. toimivat. Mittaristossa ei palanut häiriövaloja.

Valot eivät saa olla liian haalistuneet, ja valoteho pitää olla riittävä. Valojen pitää olla myöskin oikeissa väreissä. Jos valaisimia puuttuu tai niissä on tarpeeksi puutteita voidaan auto hylätä.


Seuraavaksi auto ajettiin jarrudynamometriin ja jousitustestiin. Auto testattiin tässä järjestyksessä: etuiskarit-etujarrut-takaiskarit-käsijarru-takajarrut. 

Jarrudynon ja iskaritestin tulokset:

Iskarit:
                                   Vasen            Oikea             Ero             Paino
Etuakseli                     0,33                  0,30                     9%             816 kg
Taka-akseli                 0,36                  0,36                     0%             603 kg
Kokonaispaino                                                                                1419 kg

Jarrut:
                                   Vasen           Oikea             Ero           Maks. ero
Etuakseli                    2,36 kN           2,12 kN             10%                  30%
Käsijarru                    1,32 kN           1,57 kN             16%                  70%
Taka-akseli                 1,52 kN           1,41 kN             7%                    30%

Jarrutesteri laskee itse jarruerot valmiiksi prosentteina, mutta tässä vielä laskutoimitukset:

Etujarrut:      2,36-2,12=0,24
                        = 0,24:2,36*100=10,17~10%

Käsijarru:       1,57-1,32=0,25
                         = 0,25:1,57*100=15,92~16%

Takajarrut:     1,52-1,41=0,11
                          = 0,11:1,52*100=7,23~7%

Hidastuvuudet:
  Käyttöjarru(min. 50%):                                    Käsijarru(min. 16%):
816kg+603kg=1419kg*10m/s=14190N             1419kg*10m/s=14190N      2,36kN+2,12kN+1,52kN+1,41kN=7410N         1,32kN+1,57kN=2890N
7410N:14190N*100=52,21%                          2890N:14190N*100=20,37%
Hidastuvuus 52% auton massasta.              Hidastuvuus 20%.

Kyseisen auton etujarrulevyjen vähimmäispaksuus jäähdytetyissä levyissä on 20mm, jolloin ne ovat vaihtokunnossa. Takajarrujen (rumpu) enimmäishalkaisija saa olla 204mm, jolloin rummut on syytä vaihtaa. Jarrulevyt saavat olla maksimissaan 1/3 osa ruosteessa per puoli. Jarruletkuissa ei saa olla minkäänlaisia pykimiä tai vuotoja. Jarrupoljin ei saa antaa periksi ja sen liikerata pitää olla kunnossa.

Tuloste testeristä.
 
Sitten auto ajettiin ravistimelle ja nostettiin ylös. Siellä autosta katsottiin mahdolliset väljyydet kaikista nivelistä, puslista ja laakereista. Laakereiden tarkistusta varten auto nostettiin keventimellä ylös ensin etupäästä ja sitten takapäästä. Auton jouset eivät saa olla poikki tai katkaistut. Jos autoon on vaihdettu madallussarja, pitää se muutoskatsastaa. Pohjaanlyöntikumit pitää löytyä ja olla kunnossa. Iskunvaimentimet eivät saa vuotaa.  Kun auto oli ylhäällä, katsottiin myös jarrujen ja renkaiden kunto. Ruostevauriot tarkastettiin pohjasta ja muusta korista. Pakoputken vuodot ja kiinnitykset katsottiin myös. Kaikki akselistojen kiinnitykset ja akselistojen kunto pitää tarkistaa.

Korissa ei saa olla ruostevauroíoita, jotka heikentävät korin lujuutta ja jäykkyyttä.

Auton äänet eivät saa olla liian kovat, esimerkiksi äänenvaimentimen puuttumisesta voit tulla korjauskehotus tai hylky. Moottori ei saa vuotaa öljyä tai muita nesteitä tietyissä rajoissa, jos vuodot ovat liian suuria tai voivat aiheuttaa mm. palovaaran, niin katsastuksessa voi tulla korjauskehotus/hylky.  

                                                                   
 
 
Kun auto saatiin alas, lähdettin koeajolle. Siellä kuunneltiin mahdollisia ääniä ja kokeiltiin että kaikki toimii. Samalla myös lämmitettiin konetta tulevaa päästömittausta varten.


Koeajon jälkeen oli vuorossa päästömittaus. Auto oli turbodiesel, joten autoon valittiin testeristä siihen kuuluva mittaus. Turbodieselin K-arvoraja on 3,00 , kun vapaastihengittävässä dieselissä raja on 1,50. K-arvo tarkoittaa savutuksen määrää. 

Auton mittausarvot:

Opasiteetti    Kierrosluku      min.            max.                  nousun kesto       K-arvo
                                             810r/min      4953r/min           0,88 s                 1,91

Testin tulos: Hyväksytty.
                                            


Bensa autoista mitataan useampia haitallisia kaasuja. Niitä ovat hiilimonoksidi(CO),  hiilivety(HC), hiilidioksidi(CO2) ja happi (O2).

On-Board Diagnostics mittaus(OBD)  
OBD:lla tarkoitetaan auton itsediagnostiikka ja raportointikykyjä. OBD pistokkeesta pääsee auton tietokoneen tallentamiin tietoihin useista eri osajärjestelmistä. OBD- mittaus on säädetty pakolliseksi bensa-autoissa 1.1.2001 lähtien ja diesel-autoissa 1.1.2004 lähtien. 


Auto olisi läpäissyt katsastuksen, eikä siinä ollut mitään moitteita.

Hylätäänkö auto katsastuksessa jos lokasuojassa on pieni reikä?
 -Hylätään jos lokasuojassa on pahasti ruostunut tai se on terävä kulmainen tai muuten vaarallinen, tai sitten ei hylätä.

Katsastustarkistus oli hyvä harjoitus, se ei ollut vaikea ja se sujui hyvin. Tarkastuksessa on monta kohtaa ja pitää tietää milloin auto on kunnossa, milloin annetaan korjauskehotuksia ja hylkäyksiä. 



Tarkastuksessa mukana oli Roope M. ja Teemu K.









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti