Asennusta&Masennusta

Asennusta&Masennusta

perjantai 12. helmikuuta 2016

Oppimistehtävä: Automaattivaihteistot

Automaattivaihteistot

Yleistä

Automaattivaihteiston perusperiaate on se, että kuljettajan ei tarvitse itse vaihtaa vaihteita, vaan vaihteisto tekee sen itse. Ensimmäiset automaattivaihteistot tulivat 1940-luvulla. Uusimmat vaihteistot ovat niin kehittyneitä, että oppivat mm. kuljettajan ajotavan ja käyttäytyvät sen mukaisesti. Automaatti kuluttaa yleensä enemmän polttoainetta verrattuna manuaalivaihteiseen. Rakenteellisesti automaattivaihteisto on yleensä painavampi kuin manuaali. Uusissa vähän isommissa autoissa automaattivaihteistoissa on jo 7,8,9 tai jopa useampi vaihde.
 

Perinteinen automaattivaihteisto
  

Perinteinen automaattivaihteisto valitsee itse sopivan välityssuhteen ajotilanteeseen nähden, käyttämällä yhtä tai useampaa planeettapyörästöä. Planeettapyörästöjen osia lukitaan toisiinsa ja vaihteiston runkoon nähden käyttämällä kitkapantoja- ja levyjä. Oikean välityssuhteen vaihteisto valitsee käyttämällä ainakin tietoja moottorin kierrosnopeudesta, kuormitustilanteesta, ulostuloakselin pyörintänopeudesta ja vaihdekepin asennosta. Moottorin voima välittyy momentinmuuntimen pumppupyörältä öljyn avulla turbiinipyörälle ja sitä kautta hammaspyörävaihteistolle. Oleellisin osa automaattivaihteistossa on planeettapyörästö. Yksinkertainen planeettapyörästö koostuu sisäpuolisella hammastuksella varustetusta kehäpyörästä, vähintään kahdesta planeettapyörästä, aurinkopyörästä ja planeettakannattimesta. Automaateissa käytetään yleensä laajennettua planeettapyörästöä, jonka etuna on se että saadaan useampia välityssuhteita, vaikka siinä on vain yksi kehäpyörä ja yksi planeettapyörien kannatin.
Perinteinen automaattivaihteisto.
Planeettapyörästö.

DSG-vaihteisto

 DSG-vaihteisto eli ns. suorakytkentävaihteisto käyttää kaksoiskytkin rakennetta. Suurin kaksoiskytkinvaihteiston käyttäjä on volkswagen. Vaihteistossa on kaksi erillistä kytkintä parillisille ja parittomille vaihteille. Tällä tavalla saadaan vaihteenvaihdoista nopeita, saumattomia ja polttoaineenkulutusta alemmas, kun seuraava vaihde on jo tavallaan valittuna. Eli siis koko ajan vaihteistossa on 2 vaihdetta samaan aikaan päällä. Ensimmäisen sukupolven DSG:t olivat toteutettu märkäkytkimillä ja uudemmat kuivakytkimillä. 6-vaihteinen DSG-vaihteisto koostuu tavallaan kahdesta 3-vaihteisesta mekaanisesta vaihteistosta, joilla kummallakin on oma kytkin. Vaihteisto käyttää auton anturitietoja hyväkseen, niin kuin normaali automaattivaihteisto, optimoidakseen vaihteiston toimintaa.

CVT-vaihteisto

CVT-vaihteisto eroaa muista automaattivaihteistoista, olemalla ns. portaaton. Tämän mahdollistaa variaattorirakenne, jolla pystytään hyödyntämään loppumaton määrä välityksiä pienimmän ja suurimman välityksen välillä. Variaattorissa hihna tai nykyaikaisemmin ketju on kahden kartion välissä, joidenka etäisyyttä pystytään säätelemään. Tällaista rakennetta käytetään myös mm. skoottereissa ja mopoautoissa. CVT-vaihteistoa käytetään, koska se on perinteistä automaattivaihteistoa yksinkertaisemman ja tehokkaamman tekniikan myötä taloudellisempi, koska vaihteisto pystyy käyttämään optimaalisinta kierroslukua ajontilanteeseen nähden. CVT-vaihteisto on yleensä tavallista automaattivaihteistoa kalliimpi rakenne. 


Automaattivaihteiston huolto

Automaattivaihteiston huolto eroaa manuaalivaihteiston huollosta lähinnä öljyjenvaihtovälillä. Automaattivaihteisto vaatii huomattavasti useammin öljyjen vaihtoa kuin manuaali. Monissa automaattivaihteistoissa on myös vaihdettava suodatin öljynvaihdon yhteydessä. Suurin osa hajonneista automaattivaihteistoista on hajonnut, kun öljyjä ei ole vaihdettu tarpeeksi usein. Öljyjenvaihtomenetelmiä on useita, esim. huuhtelu. Esimerkiksi Fordin Powershift vaihteistolla öljynvaihtoväli on 60 tkm. 































Ei kommentteja:

Lähetä kommentti