MITTAUKSET
Kuvassa akun napajännite auto sammutettuna. Virtamittarista valittuna
tasavirta asteikko ja johdot asetettu oikein akun + ja - napoihin.
Jännitteen tulisi olla 12,4-12,7V riippuen siitä onko akku täysi vai ei.
Jos akun varaus on 12V akun varaus aikalailla tyhjä. Auton ollessa
käynnissä napajännitteen tulisi olla 14,2-14,7V. Testasimme akkua
irroittamalla polttoaina pumpun releen ja starttasinme autoa 15sekuntia.
Tarkkailimme kokoajan akun napajännitettä. Napajännitteen ei tulisi
laskea alle 9.6V missään vaiheessa jos akku on kunnossa. (Huom. Akun
tulee olla täysi testattaessa)
Kuvan oikeassa mittarissa näkyy akun napajännite käynnistettäessä. (akkun jännite matala)
Kuvan vasemmassa mittarissa näkyy myös startin ottama virta
käynnistettäessä, virtapihdit startin virtajohdon ympärillä.
Virtamittari antaa tulokset millivoltteina, mutta ne pitää muuttaa
ampeereiksi. (1mV= 1A)
Eli startti ottaa virtaa 120-130A startattaessa.
Kuvassa mitattiin startin ottamaa virtaa samalla tavalla kuin
edellisessä kuvassa mutta lukkoon jarrutettuna, eli vaihde silmään,
jarru pohjaan ja nopea muutaman sekunnin starttaus. Katsottiin paljonko
startti maksimissaan ottaa virtaa. Tulos 400mV eli 400A.
Sitten mitattiin startille tuleva herätejännite. Virtamittarista
käännetään tasavirta asteikko. Toinen johdin laitetaan startin
herätevirta napaan ja toinen johdin akun miinus napaan. Akun
napajännitteen pitäisi tulla herätenapaan kun virtalukkosta startataan.
(Pieni jännitehäviö saattaa olla)
Sitten mitattiin paljonko syntyy jännitehyviötä akun ja
starttimoottorin välillä + ja - puolella. Plus puolen jännitehäviötä
mitataan akun plus navasta startin virtajohtoa pitkin startin
virtanapaan. Koko matkan jännitehäviö saadaan asettamalla virtamittari
tasavirta asteikolle ja asettamalla johtimet akun plus napaan ja startin
virta napaan. Plus puolen jännitehäviö saa olla max. 0,5V
Sama pätee miinus puolella mutta silloin mittari asetetaan akun
miinusnavasta startin runkoon. Näin saadaan miinuspuolen jännitehäviö.
Jännitehäviö miinuspuolella saa olla max. 0.2-0.3V. Jos jännitehäviötä
on yli tämän verran vika saattaa olla huonossa kosketuksessa johtimissa
tai akun navoissa.
Kun yleismittari näyttää miinusta lukeman edessä, niin silloin on mittausjohtimet ovat ns. väärinpäin.
STARTIN PURKU
Kuva startista ennen purkua.
startti purettuna:
Solenoidin (1.) yhteen napaan tulee startinpäävirtajohto ja toiseen
startin herätevirta. Päävirtajohtoon tulee jatkuva virta. Herätevirta
tulee virtalukon ollessa käynnistys asennossa. Solenoidi on kytkin joka
kytkee käynnistettäessä virran käynnistimen ankkurille (3.). Solenoidi
myös siirtää hammaspyörän (nuoli osoitta) vauhtipyörän kehälle
vapaakytkimen ja vivuston välityksellä (4.) ja startauksen jälkeen pois
kehältä. Virta kulkeesolenoidilta hiilisillan ja hiilten (2.)
välityksellä ankkurille (3.).Ankkurissa on käämitys joka synnyttää
magneettikentän ankkurin ja käynnistimen rungon (5.) välille.
Magneettikenttä saa aikaan pyörivän liikkeen. Tässä mallissa ankkurin
päässä on vielä planeettapyörästö joka muuttaa starttimoottorin
välitystä, joissain malleissa startin hammaspyörä tulee suoraan ankkurin
päähän. Hammaspyörä pyörittää vauhtipyörän kehästä moottoria
startattaessa.
Teimme tehtävän Panun ja Leevin kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti