Asennusta&Masennusta

Asennusta&Masennusta

torstai 5. marraskuuta 2015

Oppimistehtävä: Latausjärjestelmän toiminta ja mittaukset

Tehtävä oli selittää miten auton latausjärjestelmä toimii, purkaa/kasata laturi ja mitata latausjärjestelmää.

Ensimmäisenä purimme laturin. Kuvassa koulun irrallinen harjoitus laturi.
Ensimmäisenä irroitettiin laturin hihnapyörä.
Sitten irroitettiin laturin toinen lohkojen pultit.
Sitten käännettiin laturi ympäri ja irroitettiin muovinen suoja.
Sitten irrotimme jännitteensäätimen, hiilisillan ja tasasuuntausyksikön eli diodisillan.
Sitten erotimme lohkot toisistaan. Alempaan lohkoon jää roottiri ja sen rautakäpälät jotka ohjaavat virran kulkua. Toiseen lohkoon jää käämitys joka synnyttää magneettikentän.

Laturille tulee herätevirtajohto ja päävirtajohto. Herätevirta tulee laturille kun auton virta kytketään virtalukosta päälle. Herätevirran tehtävä on synnyttää magneettikenttä staattorin käämitykseen (1.) ja roottorin rautakourien (2.) välille. Auton ollessa käynnissä apulaitehihna pyöritttää hihnapyörää (3.) jonka ansiosta rautasydän ja käpälät pyörivät staattorin käämityksen (1.) välissä tuottaen vaihtovirtaa. Virta kulkee liukurenkaiden (4.), hiileten ja hiilisillan välityksellä jännitteensäätimelle (5.). Jännitteensäädin tarkkailee akun napajännitettä ja pitää huolen ettei laturi lataa liikaa virtaa akulle. Tasasuuntausyksikkö eli diodisillassa (6.) olevat diodit muuttavat vaihtovirran tasavirraksi. Virta kulkee päävirtajohtoa pitkin akulle ja virtaa käyttäville laitteille.
Mittaukset:
Akun latausjänniteen voi tarkistaa auton ollessa käynnissä akun navoista virtamittarilla, tasavirta asteikolla. Laturin tulisi ladata 13.8-14.7V
Sitten mittasimme + ja - puolen jännitehäviöt. Plus puolella jännitehäviötä oli 0.6V. 60Ampeerin laturilla plus puolella jännitehäviötä saa olla max. 0.5-0.6V.
Miinuspuolella jännitehäviötä oli alle 1V. Miinuspuolella jännitehäviö saa olla max. 0.2-0.3V
Sitten mittasimme virtapihdeillä auton ollessä käynnissä latausvirran tyhjäkäynnillä laturin päävirtajohdosta. Latausvirta oli noin 22A
Sitten laitoimme sähkölaitteita päälle ja nostimme auton kierroksia. Virran tuotto nousi melkein 50A koska auto vaatii enemmän virtaa sähkölaitteiden käyttöön.
Sitten kuormitimme autoa hiilipakalla ja koitimme paljonko laturi tuottaa maksimissaan virtaa. Tulos oli 75-80A

Teimme tehtävän Panun ja Leevin kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti