Tehtävä oli selittää miten auton latausjärjestelmä toimii, purkaa/kasata laturi ja mitata latausjärjestelmää.
Ensimmäisenä purimme laturin. Kuvassa koulun irrallinen harjoitus laturi.
Ensimmäisenä irroitettiin laturin hihnapyörä.
Sitten irroitettiin laturin toinen lohkojen pultit.
Sitten käännettiin laturi ympäri ja irroitettiin muovinen suoja.
Sitten irrotimme jännitteensäätimen, hiilisillan ja tasasuuntausyksikön eli diodisillan.
Sitten erotimme lohkot toisistaan. Alempaan lohkoon jää roottiri ja sen
rautakäpälät jotka ohjaavat virran kulkua. Toiseen lohkoon jää käämitys
joka synnyttää magneettikentän.
Laturille tulee herätevirtajohto ja päävirtajohto. Herätevirta tulee
laturille kun auton virta kytketään virtalukosta päälle. Herätevirran
tehtävä on synnyttää magneettikenttä staattorin käämitykseen (1.) ja
roottorin rautakourien (2.) välille. Auton ollessa käynnissä
apulaitehihna pyöritttää hihnapyörää (3.) jonka ansiosta rautasydän ja
käpälät pyörivät staattorin käämityksen (1.) välissä tuottaen
vaihtovirtaa. Virta kulkee liukurenkaiden (4.), hiileten ja hiilisillan
välityksellä jännitteensäätimelle (5.). Jännitteensäädin tarkkailee akun
napajännitettä ja pitää huolen ettei laturi lataa liikaa virtaa akulle.
Tasasuuntausyksikkö eli diodisillassa (6.) olevat diodit muuttavat
vaihtovirran tasavirraksi. Virta kulkee päävirtajohtoa pitkin akulle ja
virtaa käyttäville laitteille.
Mittaukset:
Akun latausjänniteen voi tarkistaa auton ollessa käynnissä akun navoista
virtamittarilla, tasavirta asteikolla. Laturin tulisi ladata 13.8-14.7V
Sitten mittasimme + ja - puolen jännitehäviöt. Plus puolella
jännitehäviötä oli 0.6V. 60Ampeerin laturilla plus puolella
jännitehäviötä saa olla max. 0.5-0.6V.
Miinuspuolella jännitehäviötä oli alle 1V. Miinuspuolella jännitehäviö saa olla max. 0.2-0.3V
Sitten mittasimme virtapihdeillä auton ollessä käynnissä latausvirran
tyhjäkäynnillä laturin päävirtajohdosta. Latausvirta oli noin 22A
Sitten laitoimme sähkölaitteita päälle ja nostimme auton kierroksia.
Virran tuotto nousi melkein 50A koska auto vaatii enemmän virtaa
sähkölaitteiden käyttöön.
Sitten kuormitimme autoa hiilipakalla ja koitimme paljonko laturi tuottaa maksimissaan virtaa. Tulos oli 75-80A
Teimme tehtävän Panun ja Leevin kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti