Asennusta&Masennusta

Asennusta&Masennusta

sunnuntai 13. joulukuuta 2015

Sähkön näyttö


Tein näyttötyön EGR-venttiilin vaihdosta Ford Transit Connect 1.8 tdci:hin, ja lisänä tähän hommaan tuli sähkövianetsintää Ford Focus C-Maxiin.


Homma lähti käyntiin aluksi sillä, että vika oli diagnosoitu egr-viaksi. Autoon johon työn tein, en päässyt vikaa diagnosoimaan, koska se oli tehty jo aikaisemmin, mutta eräästä toisesta samanlaisesta autosta olen diagnoosin tehnyt, joista nämä ensimmäiset kuvat ovat. 


Ensin aloitin lukemalla vikakoodit autosta.


Vikakoodeista löytyi odotetusti useampi koodi EGR-venttiilistä.


Sitten aloin katsomaan venttiililtä tulevia signaaleja. Käyrissä pitäisi näkyä muutoksia silloin kun auto on käynnissä ja antaa kaasua. Tässä autossa ei tapahtunut mitään muutoksia, joten vika oli aika selkeä. Tietysti EGR:n johdotukset on hyvä tarkistaa.


Kuva auton konehuoneesta enne projektin aloitusta.


Kun tällaiseen Fordin 1.8 tdci koneeseen vaihdetaan EGR, silloin vaihdetaan koko imusarja. Kun imusarja ja EGR vaihdetaan, silloin pitää ottaa myöskin pakosarja ja turbo irti, jotta pääsee käsiksi imusarjan pultteihin.  


Itse EGR:n vaihtotyö, alkoi sillä, että irroittelin kaikki tarvittavat osat edestä pois, jotta saan imusarjan pois. Irroitin ahtoputket, tarvittavat alipaine- ja vesiletkut sekä johdot ja liittimet.


Koska pakosarjan ja turbon joutui irroittamaan myös, irroitin pakoputken pakosarjasta.


Pakoputken yksi kiinnikekin piti irroittaa, jotta putki joustaisi tarpeeksi edestä pois.


Ahtimen öljyn tulo/paluu putken irroitus.


Kun olin saanut pakosarjan kaikki pultit, ja turbon letkut ja putket irti, sain sen tarpeeksi edestä pois, että pääsin irroittamaan imusarjan alemmat pultit. Pakosarjan sekä imusarjan pulteista muutamat olivat ärsyttävän ahtaissa paikoissa, joten irroittaminen ei ihan silmänräpäyksessä onnistunut. Kun sain imusarjan loputkin pultit irti sain sen nostettua pois konehuoneesta.


Sitten vain osia paikalleen päinvastaisessa järjestyksessä. Imu ja pakosarjaan laitettiin uudet tiivisteet ja pultit/mutterit. 


Uusi imusarja ja EGR-venttiili paikallaan.


Pakoputki kiinni pakosarjaan.


Kaikki putket, letkut ja liittimet omille paikoilleen.


Ja kun kaikki oli takaisin paikallaan, konehuone näyttää siltä kuin aloittaessa.


Kun auto oli takaisin kasassa, kokeilin sitä käyntiin. Auto ei aluksi lähtenyt käyntiin, koska yksi liitin oli huonosti kiinni. Kun sen sain kiinni, auto lähti nätisti käyntiin. Ennenkuin auto oli valmis, piti EGR- venttiili ns. opettaa testerin avulla. Tai oikeastaan testerillä nollataan vanhan venttiilin opitut arvot.


Sitten vielä poistin vanhat vikakoodit autosta.



Työ sujui mielestäni ihan hyvin, eikä sen aikana ollut juurikaan ongelmia. Ainut takapakki oli se, kun koeajon jälkeen tulin takaisin nosturille, huomasin että turbon öljyntulo/paluuputken laipan tiiviste vuotaa, koska sitä ei ollut uusittu. Vaihdoin sinne tiivisteen ja vuoto loppui.



Lisänä edelliseen työhön, etsin vikaa Ford Focus C-Maxista. Vikoina oli työmääräyksen kuskinpuolen etuikkuna, joka oli auennut eikä mennyt takaisin kiinni, sekä auton keskuslukituksessa olevat viat.


Aloitin homman lukemalla autosta vikakoodit.


Vikoja löytyi juurikin kuskin ovesta sekä keskuslukituksen puolelta.


Kun sain vikakoodit luettua, rupesin tutkimaan kytkentäkaaviota ja etsimään mitä kautta tulee virta ovelle, että olisiko katkos virran syötössä. 


Ensiksi selvitin mikä on kuskin oven ovitoimintojen moduulin sulake ja kun löysin sen tarkistin onko se kunnossa. Kunnossahan se oli.


Seuraavaksi lähdin etsimään vikaa oven luona olevasta johtosarjasta/liittimestä. Kytkäristä näkyi hyvin, että minkä väriseen piuhaan liittimessä pitäisi tulla suoraan jännite akulta. Kyseiseen piuhaan tuli jännite molemmin puolin liitintä, joten vika ei vieläkään löytynyt. Tässä vaiheessa vika alkoi haiskahtaa moduulivialta.


Tämän jälkeen purin ovipahvin irti, koska moduuli sijaitsee ovessa. Ovipahvi lähti melko helposti irti ja pääsin näkemään moduulin. Ensiksi mittailin sieltäkin minne pitäisi tulla jänitettä ja tuleeko sinne jännitettä. Ei vieläkään löytynyt vikaa. Käytin kaikkia liittimiä auki ja kokeilin huvikseen onko sillä ollut mitään vaikutusta ja yhtäkkiä rupesi sähkölasi ja lukot toimimaan. Sen jälkeen rupesin katsomaan miltä liittimet näyttävät tarkemmin ja huomasin yhdessä liittimessä hapettumaa. Sitten putsailin liitintä ja suihkuttelin siihen contact cleaneriä. Sitten laitoin liittimen kiinni ja kokeilin vielä varmuudeksi, että kaikki toimii, jonka jälkeen laitoin ovipahvin takaisin paikalleen. 


Työ oli ihan mukava selvitellä ja löytyi vielä ihan selvä vikakin. 

1 kommentti:

  1. Paljon tehtävää, mutta mukavaa että oli mieluisa työ. Varmasti voi olla turhauttavaa, jos ei sitä selkeää vikaa löydy. Meidän autossa myös jotain tuntuu olevan pielessä. Täytyisi viedä se Peugeot merkkihuoltoon. https://www.vantaanautokorjaamo.fi/merkkihuolto

    VastaaPoista